„Pacienții străini vin în România, dar ne vizitează pentru turism dentar, investigații și tratamente oftalmologice, chirurgie estetică și plastică. Atât timp cât vor continua să plătească cu aproximativ 40% mai puțin din prețurile din țările de origine, vor continua să vină. Însă vorbim de turism medical: avem pe de-o parte medici stomatologi și oftalmologi extraordinari, și chirurgi esteticieni renumiți, dar pe de altă parte avem nevoie de infrastructură și servicii mai bune pe partea de turism”, spune Răzvan Andrei Nacea, director general Seytour, companie specializată în turism medical.
Printre principalele țări din care au venit turiștii străini pentru a beneficia de servicii medicale în România se numără Germania, Marea Britanie, Italia, Franța și Israel.
Potrivit estimărilor Seytour, piața turismului medical din România se ridică la aproximativ 300 milioane de euro, fiind dominată de servicii spa și wellness, și are o perspectivă de creștere dacă sistemul public și privat se vor implica mai mult în dezvoltarea infrastructurii și în promovare. Cheltuiala medie a unui turist străin pentru servicii medicale în România este de 3.000 – 3.500 de euro.
„Românii își tratează în clinicile din străinătate malformațiile congenitale, traumatismele rămase în urma unor accidente, cataracta, astigmatismul, diferite tipuri de cancer sau tumori. Multe dintre aceste cereri sunt, din păcate, situații grave”, a arătat Nacea.
Cele mai solicitate destinații pe segmentul de turism medical de către români sunt Ungaria, Turcia, Austria, Germania și Israel. Un român cheltuiește în străinătate pentru servicii medicale peste 5.000 de euro, din cauza afecțiunilor majore tratate.
În ceea ce privește raportul dintre turiștii care vin în România pentru servicii medicale și românii care apelează la acestea în străinătate, nu există statistici clare.
„Știm doar că sunt mai mulți români care pleacă în străinătate pentru diferite tratamente medicale și operații, decât străinii care ne vizitează pentru turismul medical”, spune Nacea.
Anul trecut, Seytour și-a menținut cifra de afaceri de 1 milion de euro, în același timp marcând o creștere de 20% a cererilor față de anul precedent. Numărul de turiști care apelează la servicii medicale, fie în România, fie în străinătate, a crescut anul trecut cu 15% față de 2013.
Pentru anul 2015, Seytour estimează o creștere de 20% a cifrei de afaceri.
Seytour intermediază servicii medicale în clinici și spitale, private și de stat, din România, Ungaria, Austria, Germania, Elveția, Franța, Italia, Belgia, Spania, Turcia, Grecia, Malta, India, SUA, Bolivia și Mauritius.